Schouder/arm

Schouderklachten

Bij schouderklachten voelt u pijn rondom de schouder. De pijn kan ook uitstralen naar de nek, in de richting van de bovenarm of de schouderbladen. Soms trekt de pijn zelfs door tot aan de onderarm, de hand en/of de vingers. Er zijn diverse oorzaken die tot schouderklachten leiden en de klachten zelf kunnen nogal van elkaar verschillen. Bij pijn is het belangrijk om uw schouder te bewegen voor zover de pijn dat toelaat en zo nodig rust te geven. Als u één van onderstaande klachten herkent, is het goed om u door de fysiotherapeut te laten adviseren over de mogelijke behandeling ervan.

Veel voorkomende schouderklachten zijn:

1. Peesklachten (tendinogene) klachten
Deze schouderklachten zijn vaak veroorzaakt door een ontsteking of irritatie van de aanhechting van de pees op het bot. Deze klachten kenmerken zich door een pijn over de gehele schouderkop, met vaak een duidelijk pijnpunt aan de voorzijde. De pijn neemt toe bij activiteit en  in rust nemen de klachten vaak weer af. Bewegen  boven de 90 graden (zoals iets uit een hoger kastje pakken) gaan niet of moeizaam door de schouderpijn en op de schouder liggen is vaak niet prettig of zelfs onmogelijk.

2. inklemming of impingement
De meest voorkomende schouderklachten hebben te maken met structuren (zoals pezen, een slijmbeurs) die bekneld raken in de schouder. In vaktermen heet dit inklemming (impingement). De klachten kunnen onder meer worden veroorzaakt door een verkeerde houding, verminderde spierkracht, slijtage, een instabiel schoudergewricht of een trauma. De pijn verergert bij bewegen (met name heffen en reiken) van de arm en bij langer naar voren houden van de arm; krant vasthouden, autorijden. Draaien van de arm in zijwaarts geheven stand (90 graden opzij) geeft pijn. De pijn voelt u vooral in uw bovenarm net onder de schouder tot halverwege de bovenarm.

3. Artrose
Artrose is slijtage. Dit kan in elke gewricht optreden. Artrose geeft vaak een aanhoudende en zeurende pijn in de schouder. Als u lang in dezelfde houding zit, voelt de schouder ook vaak stijf aan. Artrose gaat vaak samen met ouderdom. Maar ook jongere mensen kunnen er last van krijgen. Bijvoorbeeld als gevolg van langdurige overbelasting of door familiaire aanleg.

4. Frozen shoulder
Een aandoening die veel voorkomt bij vrouwen in de leeftijd van 40-55 jaar is de zogenoemde frozen shoulder (bevroren schouder). De pijn sluipt er geleidelijk in, maar wordt daarna snel erger. De klachten worden veroorzaakt door een verkleving van, of pijn in de onderschouderblad spier. De spier verkrampt hierdoor of wordt korter en dat veroorzaakt de pijn en de bewegingsbeperking.
Advies bij frozen shoulder: blijven bewegen!

Schouder/arm

Elleboogklachten

Het elleboog gewricht is bijzonder. Dit gewricht verbindt één bot uit de bovenarm met twee botten uit de onderarm. Het elleboog gewricht maakt niet alleen het buigen en strekken van de arm mogelijk, maar ook het draaien van de onderarm waarbij de twee botten in de onderarm ten opzichte van tegenover elkaar draaien.

Twee veelvoorkomende klachten zijn genoemd naar sporten.

Tenniselleboog:
Niet alleen tennissers kunnen last krijgen van een tenniselleboog, maar iedereen die zijn arm(en) langdurig belast. Klussen, schilderen, tuinieren of sporten kunnen een tenniselleboog veroorzaken. De kenmerken zijn pijn aan de achterkant en/of de buitenzijde van de elleboog. De pijn wordt veroorzaakt door een ontsteking van de pezen die vanuit de elleboog naar de pols lopen. Een tenniselleboog leidt niet altijd tot ernstige klachten, maar u kunt er erg veel last van hebben in het dagelijks leven. Met fysiotherapie is deze aandoening goed te behandelen. Wij geven u adviezen en hebben verschillende behandelmethoden om het herstel te stimuleren.

Golferselleboog:
Een golferselleboog is een ontsteking of irritatie van de aanhechtingsplaats van pezen aan de binnenzijde van het ellebooggewricht. De pijn zit dan ook meestal  aan de binnenzijde van de elleboog. Soms gaat dit samen met een tintelend gevoel ter hoogte van de pink en ringvinger. De klachten doen zich voor als u uw vingers buigt en tegelijk uw pols bewegen in de richting van de handpalm. Onderhands iets oppakken wekt klachten op.
Een golferselleboog is hinderlijk en u kunt er een flinke tijd last van hebben. Soms wel maandenlang, maar uiteindelijk gaan de klachten vanzelf over. De golferselleboog wordt meestal veroorzaakt door overbelasting van de buigspieren in de onderarm. Veel werken met de muis, is een bekende oorzaak. De pijnklachten zijn goed te behandelen met fysiotherapie.

vrijdag: 7.30 - 18.00 uur

zaterdag & zondag: gesloten