Schouder - schoudertraject

Schouderklachten

Bij schouderklachten voelt u pijn rondom de schouder. De pijn kan ook uitstralen naar de nek, in de richting van de bovenarm of de schouderbladen. Soms trekt de pijn zelfs door tot aan de onderarm, de hand en/of de vingers. Er zijn diverse oorzaken die tot schouderklachten leiden en de klachten zelf kunnen nogal van elkaar verschillen. Bij pijn is het belangrijk om uw schouder te bewegen voor zover de pijn dat toelaat en zo nodig rust te geven. Als u één van onderstaande klachten herkent, is het goed om u door de fysiotherapeut te laten adviseren over de mogelijke behandeling ervan. Ook het vele thuiswerken zorgt voor de nodige klachten.

Veel voorkomende schouderklachten zijn:

1. Peesklachten (tendinogene) klachten
Deze schouderklachten zijn vaak veroorzaakt door een ontsteking of irritatie van de aanhechting van de pees op het bot. Deze klachten kenmerken zich door een pijn over de gehele schouderkop, met vaak een duidelijk pijnpunt aan de voorzijde. De pijn neemt toe bij activiteit en  in rust nemen de klachten vaak weer af. Bewegen  boven de 90 graden (zoals iets uit een hoger kastje pakken) gaan niet of moeizaam door de schouderpijn en op de schouder liggen is vaak niet prettig of zelfs onmogelijk.

2. inklemming of impingement
De meest voorkomende schouderklachten hebben te maken met structuren (zoals pezen, een slijmbeurs) die bekneld raken in de schouder. In vaktermen heet dit inklemming (impingement). De klachten kunnen onder meer worden veroorzaakt door een verkeerde houding, verminderde spierkracht, slijtage, een instabiel schoudergewricht of een trauma. De pijn verergert bij bewegen (met name heffen en reiken) van de arm en bij langer naar voren houden van de arm; krant vasthouden, autorijden. Draaien van de arm in zijwaarts geheven stand (90 graden opzij) geeft pijn. De pijn voelt u vooral in uw bovenarm net onder de schouder tot halverwege de bovenarm.

3. Artrose
Artrose is slijtage. Dit kan in elke gewricht optreden. Artrose geeft vaak een aanhoudende en zeurende pijn in de schouder. Als u lang in dezelfde houding zit, voelt de schouder ook vaak stijf aan. Artrose gaat vaak samen met ouderdom. Maar ook jongere mensen kunnen er last van krijgen. Bijvoorbeeld als gevolg van langdurige overbelasting of door familiaire aanleg.

4. Frozen shoulder
Een aandoening die veel voorkomt bij vrouwen in de leeftijd van 40-55 jaar is de zogenoemde frozen shoulder (bevroren schouder). De pijn sluipt er geleidelijk in, maar wordt daarna snel erger. De klachten worden veroorzaakt door een verkleving van, of pijn in de onderschouderblad spier. De spier verkrampt hierdoor of wordt korter en dat veroorzaakt de pijn en de bewegingsbeperking.
Advies bij frozen shoulder: blijven bewegen!

Schouder - schoudertraject

Voor deze behandeling bent u bij Robbin Veenhof aan het juiste adres, hij is aangesloten bij het schoudernetwerk Utrecht.

Zie ook: www.schoudernetwerkmiddennederland.nl