Pols/handklachten

Met uw handen voert u de meest fijne motoriek uit. De sturing door de spieren en pezen luistert dan ook heel nauw. Pols- en handklachten zijn vaak pijnlijk en maken bovendien het uitvoeren van de dagelijkse werkzaamheden ook lastig. Heeft u hierbij problemen? Maak dan een afspraak bij een van onze therapeuten voor verder onderzoek en behandeling passend bij uw persoonlijke klachten.

Uw klachten kunnen het gevolg zijn verschillende aandoeningen, zoals;

Pols/handklachten

Botbreuken: klachten als gevolg van een ongeluk
Tot deze groep behoren botbreuken en scheuringen van de kleine bandjes tussen de polsbotjes. Een breuk of scheuring geeft veel pijn en zwelling. De pols wordt rood en blauw. In sommige gevallen is ook een standsverandering zichtbaar. Meestal moet uw pols of hand in het gips worden gezet of is opereren nodig. Daarna is vaak fysiotherapie nodig. Uw pols of hand heeft absolute rust gekregen. Dat is goed voor het herstel, maar het kan ook nadelige gevolgen hebben. Denk aan verstijving van de gewrichten en een mindere doorbloeding van spieren, pezen en kraakbeen. Onze behandeling richt zich op het herstel van de beweeglijkheid en spierfunctie.

KANS (vroeger RSI genoemd)
KANS is een verzameling van klachten waarbij pijn en andere klachten zoals tintelingen, krachtsverlies optreden aan de nek, schouders, armen, ellebogen, polsen, handen of vingers. Ontstaan vaak als gevolg van een overbelasting en/of een verkeerde houding.

Carpaal tunnelsyndroom (CTS)
Bij het carpaal tunnelsyndroom (CTS) zijn de pezen die naar de pols lopen ontstoken. Dit leidt tot uiteenlopende klachten aan uw hand: tintelingen in de handpalm, duim, wijsvinger en middelvinger, een gezwollen gevoel, verlies van kracht, of een uitstralende pijn naar de onderarm, de elleboog en de schouder. De klachten kunnen worden veroorzaakt door overbelasting tijdens sport of werk, botverplaatsing of aandoeningen zoals leukemie, reuma, suikerziekte en schildklierziektes. Ook kan CTS ontstaan door het vasthouden van vocht. Bijvoorbeeld tijdens de zwangerschap, bij pilgebruik en bij het begin van de overgang. .

Artrose (zie klachten artrose)

Pees/peesschede aandoeningen zoals Dupuytren en M. Quervain

Reumatoïde artritis (zie klachten reuma)

vrijdag: 7.30 - 18.00 uur