Rugklachten

Rugpijn  is een van de meeste voorkomende klachten, de klachten kunnen zowel tussen de schouderbladen als in de onderrug voorkomen.  Lage rugklachten kunnen opeens ontstaan (ook wel 'spit' genoemd) of langdurig bestaan (dit wordt vaak  “lumbago” genoemd).

Sommige mensen met rugpijn worden bang voor de pijn. Zij proberen de pijn te vermijden en gaan daardoor minder bewegen. Dit heeft juist het tegenovergestelde effect. De spieren verzwakken als ze te weinig beweging krijgen. En zwakkere spieren verhogen juist de kans op rugklachten en verhinderen een goed herstel. Het is dan ook belangrijk dat u blijft bewegen.

Rugklachten

Oorzaken van rugklachten:

Het is niet altijd duidelijk wat de oorzaak van lage rugpijn is. Het kan ontstaan door overbelasting van de rug, een verkeerde beweging, zwaar en verkeerd tillen, een slechte lichamelijke conditie, langdurig in een gedraaide houding blijven of overgewicht.

Veel voorkomende rugklachten:

• Spit: Dan is er sprake van pijn- en stijfheid in het onderste gedeelte van de rug, mogelijk met uitstraling naar de billen en soms verder het been in. Deze pijn schiet er vaak opeens in, zonder een duidelijke oorzaak.
  • Ischias: zenuwpijn in de bil en het been in het verloop van de nervus ischiadicus (de grote beenzenuw). De pijn verschilt per persoon en kan dof, brandend of stekend zijn. Ischias kan verschillende oorzaken hebben.
  • Versleten tussenwervelschijven (zie artrose), terugkerende rugklachten, vaak beginnend midden in de rug en door de jaren heen verder uitstralend in één of beide billen en naar één of beide bovenbenen.

Behandeling

Tijdens een uitgebreid onderzoek stelt de fysiotherapeut vast wat uw klachten precies zijn en waardoor ze worden veroorzaakt. Oorzaken kunnen bijvoorbeeld zijn: verminderde beweeglijkheid van de wervelkolom, vermindering van spierlengte of spierkracht, een verkeerde houding of stand. Als de oorzaken eenmaal bekend zijn, stelt de fysiotherapeut behandelplan voor u op. In sommige gevallen levert een gecombineerde behandeling het beste resultaat op. Dan is naast fysiotherapie ook manuele therapie nodig om uw rugklachten te verhelpen of te verminderen.