Hoofdpijn

Hoofdpijn komt in allerlei vormen voor. Van een lichte hoofdpijn die soms optreedt tot aanhoudende en bijna ondraaglijke hoofdpijn. De oorzaken zijn vaak heel verschillend en kunnen soms moeilijk te achterhalen zijn. Bepaalde soorten hoofdpijn kunnen goed met fysiotherapie worden behandeld. Dan wordt de oorzaak van de hoofdpijn aangepakt met als gevolg dat uw klachten verminderen of zelfs helemaal verdwijnen.

Er zijn verschillende vormen van hoofdpijnklachten, onder andere:

Spierspanningshoofdpijn

Spierspanningshoofdpijn is eigenlijk een verzamelnaam voor een aantal vormen van onbegrepen hoofdpijn, die niet voldoen aan criteria voor andere vormen van hoofdpijn. Eigenlijk zou hoofdpijn zonder bekende neurologische oorzaak beter zijn.

De kenmerken van spierspanningshoofdpijn zijn niet voor iedereen hetzelfde, maar vaak is er sprake van één of meer van deze klachten;

• Pijn aan beide zijden van het hoofd;
  • De pijn is dof, drukkend en voelt als een strakke band om het hoofd;
  • Het is een zeurende hoofdpijn, die vaak vanuit de nek op komt zetten;
  • De pijn is constant aanwezig, zowel in rust als bij activiteit;
  • Vaak zijn nek en schouders ook stijf en pijnlijk;
  • Als de pijn heel erg is, kan misselijkheid (zonder braken) en overgevoeligheid voor harde geluiden en fel licht optreden.

Hoofdpijn vanuit de nek: ''Cervicogene hoofdpijn''

Ook wel nekhoofdpijn genoemd, is een hoofdpijn die veel lijkt op  spanningshoofdpijn.

De pijn komt vanuit de nek opzetten en straalt uit naar zij- en voorkant van het hoofd, soms tot boven het oog. De pijn zit meestal, maar niet altijd, aan één kant van het hoofd.  De hoofdpijn kan in aanvallen voorkomen en de duur van zo’n  aanval is onvoorspelbaar.

De overige symptomen - die niet altijd allemaal voorkomen - van dit type hoofdpijn zijn:

• Drukkende en knellende pijn in het hoofd;
  • Pijn is constant, neemt niet toe gedurende de aanval;
  • Vaak bewegingsbeperkingen in de nek;
  • Vaak wordt de pijn opgewekt door bepaalde bewegingen van de nek;
  • Geen misselijkheid of braken.
Hoofdpijn

Migraine

Migraine is een type hoofdpijn dat wereldwijd ontzettend veel voorkomt. Het komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. De hoofdpijn komt in aanvallen. die verschillen per persoon in hevigheid en duur. Ook de symptomen kunnen individueel sterk verschillen. Bij migraine is sprake van één of meer van de volgende kenmerken:

• Een aanval duurt meestel 4-72 uur;
  • De hoofdpijn is aan één kant;
  • Pulserend van aard (kloppende hooofdpijn);
  • Neemt toe bij lichamelijke activiteiten;
  • Misselijkheid en/of braken;
  • Overgevoeligheid voor licht, geluid en/of geur.

Migraine kan ook gepaard gaan met  zogenoemde auraverschijnselen. Die zijn er in allerlei vormen. De ene persoon 'ziet' bijvoorbeeld vlekken, lichtflitsen of allerlei patronen (visueel aura). Soms valt een deel van het gezichtsveld weg.  Een ander voelt tintelingen in gezicht of vingers (sensorisch aura). Ook komt het voor dat een gedeelte van het lichaam moeilijk kunnen aansturen is (motorisch aura).  Ook moeilijk kunnen spreken of slecht op woorden kunnen komen komt voor. Deze auraverschijnslen zijn tijdelijk (10 tot 60 minuten).

Bij mensen die migraine hebben komt in 60% van de gevallen ook spanningshoofdpijn voor.

Overige vormen van hoofdpijn

• Medicamenteuze hoofdpijn
  • Cafeïne hoofdpijn

Er is groeiend bewijs dat fysiotherapie en manueel therapie  effectief is als alternatief voor (profylactische) medicatie. Dus wanneer medicatie bijvoorbeeld te weinig helpt is het maken van een afspraak bij de fysiotherapeut of manueeltherapeut de moeite waard.
Bij de behandeling wordt onder meer gebruik gemaakt van oefentherapie, mobilisaties en houdingscorrectie. De behandeling richt zich dus niet op de hoofdpijn zelf, maar op het wegnemen of verminderen van de oorzaken van de hoofdpijn.

Voor deze behandeling bent u bij Robbin Veenhof aan het juiste adres.