Heup/been

Heupklachten

De meeste heupklachten veroorzaken bewegingsbeperkingen en pijn. Het effect daarvan is vaak dat mensen bewegen gaan vermijden. De heupklachten nemen niet af, terwijl door het gebrek aan beweging juist weer nieuwe klachten kunnen ontstaan. Enkele voorbeelden van heupklachten zijn:

• Artrose (slijtage)

Het kraakbeen van het heupgewricht kan worden aangetast door slijtage, dit noemen we artrose. De meest voorkomende klacht bij slijtage van het heupgewricht is pijn. De pijn wordt gevoeld in de lies, in de bilstreek en trekt door naar het bovenbeen tot in de knie. Verder wordt het gewricht steeds stijver. Er is vaak sprake van startpijn (= stijfheid) bij het opstaan, moeilijk kunnen lopen, bukken en traplopen.

• Bursitis (slijmbeursontsteking)

Een ontsteking van de slijmbeurs heet bursitis. Een bursitis wordt meestal veroorzaakt door overbelasting van de slijmbeurs.
Deze ontstekingen geven vaak pijn, zwelling, roodheid, warmte en functieverlies.

• Een gebroken heup

Een ongelukkige val heeft nog al eens een gebroken heup tot gevolg. Dit kan iedereen overkomen, maar naarmate mensen ouder zijn, is het risico op vallen en een heup breken groter. Doordat oudere mensen (65+) zwakkere botten hebben en vaak minder goed ter been zijn, overkomt het hen in verhouding het vaakst. De heup breekt meestal in het bovenste gedeelte van het dijbeen.